Ett friskt och starkt år

25 januari, 2019

Vintern kan vara en tid man drar sig för träning. Men sanningen är den att när man väl har börjat kan det vara svårt att sluta. Här kommer våra fem bästa tips för att komma igång med träningen.

1. Skynda långsamt. I början av året är det många som vill komma igång med träningen. Men om man går ut för hårt i början är det lätt att man skadar sig eller tröttnar. Det bästa är därför att börja långsamt med några korta pass i veckan och sedan bygga på träningen fem minuter per gång.

 

2. Börja träna med en vän. Om man är två är det inte lika lätt att hoppa över ett träningspass. Lägg upp ett träningsschema vecka för vecka med fasta tider.

 

3. Hitta träningsglädje. Om du inte vet viken typ av träning du tycker är kul kan du testa på olika aktiviteter. Kanske kommer du hitta en ny träningsform som passar perfekt för dig. Det kommer ge en enorm drivkraft till att vilja fortsätta.

 

4. Sätt upp delmål. Det behöver inte vara några avancerade mål utan det kan vara att ta tre promenader på en vecka eller att cykla till jobbet två dagar i veckan. När du uppfyllt ett delmål ger du dig själv en belöning. På så vis blir du mer motiverad att nå din mål.

 

5. Använd rätt träningskläder. Funktionella och snygga träningskläder gör det roligare att träna. Ett par bra träningsskor gör dessutom träningen skonsammare och du minskar risken för skador. På Team Sportia i Flygstaden hittar du ett brett sortiment av träningskläder och funktionella skor. Mer snygga kläder på Teamsportia hittar du här! 

Nu kör vi! 

 

P.S. För dig som gillar utmaningar vill vi tipsa om ICA-klassikern. Som deltagare springer du 30 km, cyklar 300 km och åker 90 km skidor. Du gör det helt i din egen takt och blir belönad längst vägen. Läs mer på https://www.ica.se/halsa/artikel/gor-en-ica-klassiker/